Direktlänk till inlägg 15 oktober 2009

Hur ska ni göra med vaccinet?

Av christin norberg - 15 oktober 2009 21:33

Hejsan!

Konstigt inlägg det blev här nedan, haha, var inte tänkt att det skulle sluta med världens kärleksförklarning men ibland tar känslorna över! ;)


Jag har en liten undran efter att ha läst Idas blogg, ska ni ta vaccinet för svininfluensan?

Om ja; Av vilken anledning? Ett måste pga. jobbet/skolan kanske?

Om nej; Varför inte?


Jag har som jag skrev tidigare idag tagit en spruta idag, och ska eventuellt ta en till om 3 veckor ungefär. Inte helt säkert att man måste göra det. Och för mig är det en självklarhet att ta den om man har möjlighet just för att undvika att så många blir smittade. Mest farligt är det ju för riskgrupperna (gravida, diabetiker,kronisk hjärt- och kärlsjukdom, kronisk lungsjukdom tex astma och kol, nedsatt immunförsvar (tex ärftliga immundefekter, pågående behandling som sätter ned immunförsvaret, hiv, leukemier), neurologiska och neuromuskulära sjukdomar som påverkar andningen (tex ALS, MS, Parkinsons sjukdom), extrem fetma (bmi över 40), cerebral pares och andra multifunktionshandikapp (gäller barn)). Herregud vilka svåra ord att stava till. haha.

Så om alla vaccinerar sig så minskar även risken för att dessa personer inom riskgrupperna blir smittade. Då dom kan bli så otroligt sjuka och även avlida av svininfluensan.


Så.. Kom igen nu! Ring till vårdcentralen på en gång och ta reda på information om vart och när ni kan få en vaccinationsspruta! Om ni är spruträdd som jag är, Ni behöver inte oroa er! Jag gråter av ett stick i fingret men tro mig, detta kändes inte! Det sved till lite lite grann just när dom sprutar in vaccinet, men annars så kände jag ingenting alls! :)


Kom igen nu, skicka en liten kommentar om varför du ska/inte ska vaccinera dig! :)


kram så länge!




 


 
 
Eveline

Eveline

16 oktober 2009 15:39

Jag ska nog inte vaccinera mig.. Lite egoistiskt kan tyckas, men jag har ingen lust att spruta in kvicksilver i min kropp, samt att jag är livrädd för sprutor. Tycker det är fint att du uppmuntrar folk till att göra det dock :)

http://evelines.webblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av christin norberg - 14 juni 2010 16:34

Ja.. jag har tagit de ofattbara beslutet att byta bloggadress... igen! haha   Följ med vettja!   Här finner du den nya bloggen :) ...

Av christin norberg - 8 maj 2010 22:27

Hejsan!   Jag, min sambo och våra två underbara hundar ska åka på semester ner till Vänersborg under veckorna 25-26-27. Det kostar verkligen hur mycket som helst att kastrera sin tikhund här uppe där omkring vi bor. Så, nu tänkte jag kolla med Er...

Av christin norberg - 6 maj 2010 14:02

Ja, det är en undran som snurrat mycket i mitt huvud på sistone. jag sitter ofta på ett pitbullforum (klicka på länken), där diskuteras väldigt mycket om just Tidelag nu. Hur otroligt vidrigt det är.   Här är några kommentarer som skrivits (des...

Av christin norberg - 1 maj 2010 15:39

Tidelag/Djursex är idag helt lagligt!   Idag är det helt "okej" att ha sex med djur, enligt lagen. Men, är det egentligen okej? NEJ! Jag tycker inte att det är okej att utnyttja ett djur sexuellt. Det är lika fel som att utnyttja en människa se...

Av christin norberg - 1 maj 2010 15:35

Hejsan! Jag har suttit och kollat runt en massa nu, och kommit fram till att jag kommer byta inriktning på denna blogg. Den kommer, precis som innan, att handla om hundar. Men den kommer även att handla om sådant jag inte tycker är okey, det komm...

Ovido - Quiz & Flashcards