Direktlänk till inlägg 23 oktober 2009

svar till: Karin!

Av christin norberg - 23 oktober 2009 00:38

Kommentar till Stackars lilla katt!
Skriv om vovven eran :) hur länge ni går med han per dag, vad ni har för lekar för att "stimulera" honom, hjärnan om man säger så. nå bra leksaker?, hållbara... vi kani nte ha våra länge för baileys biter sönder allt med sina jävla tänder.. :P typ såna saker =) Kul å se om nån annan har nån rolig lek, våran får aldrig noog!

av Karin 2009-10-20 17:35 - IP:
Tjoho! Som ni förstår med det här ovan, så tänkte jag skriva om just Karins önskemål. :)
Ang. promenaderna så varierar det så otroligt mycket, vår söta Diesel tycker verkligen INTE om när det regnar, är kallt o blött osv ute, så då går han fort o kissar och sedan visar han väldigt tydligt att han vill gå in igen minsan. Men, som på sommaren så är vi ju ute väldigt mycket själva och han är alltid med oss, förutom om han blir tvungen att sitta en stund i bilen då det lätt blir väldigt varmt där. Men, annars tar vi med oss vattenskål o mat sedan är vi ute hela dagen.
På vintrarna varierar det också väldigt mycket, oftast blir det inte såå långa promenader utan mer att vi åker med han någonstans (tex flogsta) och låter han springa och leka där på fotbolls-plan. Ibland tar vi med oss någon leksak och leker med han, ibland står vi bara och skrattar åt hans knäppa ideér.
Lekar.. Vi brukar låta honom dra bildäck (som jag förstått det lämpas det bäst för pitbull/staff-raserna). Det är något han fullkomligt ÄLSKAR, då han får visa sig stark! Vi brukar även hänga upp en sk. "kamptrasa" i ett träd så han får hoppa upp och bita tag i den och ruska om den. Väldigt bra träning för hela kroppen! Dom flesta leksaker håller inte mer än ett par gånger, jag är ju väldigt tjejig på så sätt så jag köper gärna såna där rosa grisar som piper, men det tar inte mer än högst 5 minuter så är det bara små smulor kvar utav den haha. Annars är ett väldigt bra knep att lägga en godis i en vanlig 1 1/5liters flaska och skruva på korken, så dom får komma på hur dom ska få ut godisen, och när dom lyckats.. Ja, då får dom automatiskt sin belöning :)
På vintrarna brukar vi ta på han en speciell sele som han har, och knyter fast den i en "snow racer/bob" med ratt, sedan sitter vi på den och använder en laser pekare så han drar oss.. och fort går det! haha! Det är också något som han verkligen älskar. Diesel gillar mest lekar då han får träna musklerna.. Inte så mycket med bollar och så där han måste springa och hämta dom.
På sommaren har vi fått han att börja bada lite.. Förut gjorde han inte alls de, men som nu i sommras så badar han.. om man kastar i en STOR , alltså, en jätte stor gren i vattnet.. Då hoppar han i efter den och hämtar den, springer en bit bort lämnar den där och väntar på att man ska kasta i en ny :)
 
haha, förlåt Karin.. Detta blev ett riktigt rörigt inlägg märker jag nu! haha
Men, jag ska försöka lista upp en liten "sammanfattning" :)
  • Prommenader ungefär 3-5 gånger om dagen i ca 20 min/gång. (Vi släpper honom även så han får springa lös.
  • Dra bildäck (ca 3 stycken i ungefär 1 km, vila, 1 km. När han är otränad. Annars 1km, vila, 2km.
  • Kamptrasa i trädet, även lågt så han kan använda mycket bakben.
  • Godis i en flaska med korken på.
  • Laserpekare, jagar den som besatt!
  • Simma på sommaren!
Ja, det är ungefär så.. Självklart är det mer också.. Men, just nu står det
helt stilla i skallen på mig! Just ja; Vi brukar även cykla med honom, men såfort han ser en katt/annan hund
kan det bli jobbigt.. haha, men änså länge har ingen av oss åkt i backen! :P
Vad kommer till belöning och så.. Ibland kan han få godis (hundgodis såklart) i form av sin vanliga mat,
ben får han i princip varje dag. Mat.. Vi ger honom ungefär 160-200 gram mat / dag. Det är beroende
på vad vi gjort under dagen. Vatten har vi stående som vi byter en gång om dagen. Åter till tuggbenen..
Vi köper ett 20 pack på Lantmagasinet tror jag det heter för 189kr. Ibland lyxar vi till det och
köper rosa tuggben på Djuraffären för ca 25kr/styck. Mat.. Vi använder oss av Eukanuba nu. Vi har provat lite olika
men.. magen funkar inte som den ska då. Den kostar ungefär 700kr för 15kg, ganska dyrt. Men räcker i ca 2 1/5-3 månader. I maten en gång om dagen använder vi laxolja för pälsen (det blir sån otrolig skillnad) och plackoff för andedräkten. Det sistnämnda är väldigt dyrt, en liten liten burk kostar 389kr på djuraffären. Även råa ägg
brukar vi ha i maten ungefär 2-3 gånger i veckan.. Också kanon för pälsen! :)
Ja, nu börjar det faktiskt ta stopp i skallen på mig. haha
Hoppas du fått dina svar Karin.. annars är det bara att säga till så svarar jag så gott jag kan! :)
Ja.. som jag skrev ovan, det börjar ta stopp i skallen på mig nu.
Så, nu ska jag ta min fantastiska pojkvän o söta hund och gå och lägga mig i sängen
och försöka sova :)
Många god natt kramar!
En grej bara; Grattis Alexandra och Andreas till er lilla Julia. :)
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av christin norberg - 14 juni 2010 16:34

Ja.. jag har tagit de ofattbara beslutet att byta bloggadress... igen! haha   Följ med vettja!   Här finner du den nya bloggen :) ...

Av christin norberg - 8 maj 2010 22:27

Hejsan!   Jag, min sambo och våra två underbara hundar ska åka på semester ner till Vänersborg under veckorna 25-26-27. Det kostar verkligen hur mycket som helst att kastrera sin tikhund här uppe där omkring vi bor. Så, nu tänkte jag kolla med Er...

Av christin norberg - 6 maj 2010 14:02

Ja, det är en undran som snurrat mycket i mitt huvud på sistone. jag sitter ofta på ett pitbullforum (klicka på länken), där diskuteras väldigt mycket om just Tidelag nu. Hur otroligt vidrigt det är.   Här är några kommentarer som skrivits (des...

Av christin norberg - 1 maj 2010 15:39

Tidelag/Djursex är idag helt lagligt!   Idag är det helt "okej" att ha sex med djur, enligt lagen. Men, är det egentligen okej? NEJ! Jag tycker inte att det är okej att utnyttja ett djur sexuellt. Det är lika fel som att utnyttja en människa se...

Av christin norberg - 1 maj 2010 15:35

Hejsan! Jag har suttit och kollat runt en massa nu, och kommit fram till att jag kommer byta inriktning på denna blogg. Den kommer, precis som innan, att handla om hundar. Men den kommer även att handla om sådant jag inte tycker är okey, det komm...

Ovido - Quiz & Flashcards